TESTING

Rabu, 5 Ogos 2009

perubahan bentuk keluk permintaan


Keluk Permintaan mengalami Pertambahan

Huraian : Harga keseimbangan berlaku apabila keluk permintaan DD dan keluk penawaran SS bersilang di titik E.Dengan harga keseimbangan semasa ialah P0 dan kuantiti keseimbangan ialah Q0.Bila permintaan DD mengalami pertambahan iaitu keluk telah bergerak ke arah kanan (DD->D1D1) dan keluk penawaran SS tidak berubah, keseimbangan baru di capai pada titik E1, ini menyebabkan kuantiti diminta telah bertambah dari Q0 kepada Q1,tetapi kuantiti ditawarkan masih kekal di Q0.Keadaan ini berlakunya lebihan permintaan sebanyak Q1-Q0, ini mendorong untuk harga naik sehinggalah mencapai titik keseimbangan iaitu pada titik E1 pada harga keseimbangan P1,kuantiti diminta dan ditawarkan pada Q2.

Sebab : perubahan keluk permintaan berlaku apabila berlakunya musim perayaan,cita rasa, dan kehendak oleh pengguna.Faktor-faktor ini telah mendorong berlakunya pertambahan permintaan dalam pasaran, jika pengeluar sedar akan kehadiran situasi ini, pengeluar boleh menaikkan harga untuk mendapat untung besar, tetapi jika perkara ini disedari oleh pengguna, pengguna akan beralih ke pengeluar lain yang menyediakan barangan atau perkhidmatan yang murah.
Keluk Permintaan mengalami Pengurangan

Huraian : Harga keseimbangan berlaku apabila keluk permintaan DD dan keluk penawaran SS bersilang di titik E.Dengan harga keseimbangan semasa ialah P0 dan kuantiti keseimbangan ialah Q0.Bila permintaan DD mengalami pengurangan iaitu keluk telah bergerak ke arah kiri (DD->D1D1) dan keluk penawaran SS tidak berubah,keseimbangan baru di capai pada titik E1,ini menyebabkan kuantiti diminta telah berkurangan dari Q0 kepada Q1,tetapi kuantiti ditawarkan masih kekal di Q0.Keadaan ini berlakunya lebihan penawaran sebanyak Q0-Q1,ini mendorong untuk harga turun sehinggalah mencapai titik keseimbangan iaitu pada titik E1 pada harga keseimbangan P1,kuantiti diminta dan ditawarkan pada Q2.

Sebab : perubahan keluk permintaan berlaku apabila berlakunya musim perayaan,cita rasa, dan kehendak oleh pengguna.Faktor-faktor ini telah mendorong berlakunya pengurangan permintaan dalam pasaran, jika pengeluar sedar akan kehadiran situasi ini,pengeluar akan mengurangkan pembelian input agar tidak berlakunya kerugian.

p/s : ammak.. keluk2 nih makin lama makin rumit.. insya'allah dapat faham.

Tiada ulasan: