KEBAIKAN
(a) Pengguna Mempunyai Banyak Pilihan
- firma menghasilkan barang penganti hampir dari segi harga dan kualiti tapi masih mempunyai fungsi yang sama.
(b) Agihan Pendapatan Yang Setara
- disebabkan oleh firma dalam jangka panjang hanya peroleh untung normal.
(c) Kebaikan Pengiklanan
- dapat menurunkan kos purata keluaran.
- pengguna dapat menikmati lebih banyak barang dengan harga yang lebih rendah.
KEBURUKAN
Keluk Monopolistik Jangka Panjang
(a) Pembaziran Kapasiti
- pembaziran kapasiti sebanyak Q1-Q, kerana output dikeluarkan pada AC yang sedang menurun dan bukannya pada AC min.
(b) Tidak Cekap Peruntukan
- kerana output dikeluarkan pada P > MC.
(c) Perkembangan Teknologi yang Lambat
- keadaan firma jangka panjang yang hanya untung normal, tidak menggalakkan R&D.
(d) Keburukan Pengiklanan
- menaikkan kos pengeluaran firma dan mungkin kos ini ditanggung oleh pengguna melalui tingkat harga yang tinggi.
p/s : apabila ingin melihat keburukan, lihat keluk jangka panjang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan