Khamis, 6 Ogos 2009

Ekonomi 2 sektor

Ekonomi tanpa campur tangan kerajaan

Huraian : pergerakan wang berlaku secara berterusan dalam sesebuah negara, ini membantu menaikkan ekonomi dalam negara tersebut. Pergerakan wang berlaku apabila setiap anggota individu melakukan aktiviti berbelanja (C), dengan ini akan berlakunya pergerakan wang dari 1 individu ke individu yang lain. Dalam rajah di atas, isi rumah mendapat pendapatan (Y) dari pasaran faktor iaitu pekerjaan, kemudian pendapatan tu dilakukan kepada 2 aktiviti iaitu berbelanja (C) dan simpanan (S), dari sini berlakunya pergerakan wang yang dilakukan oleh isi rumah. Wang yang dibelanjakan akan digunakan untuk membeli barang dan perkhidmatan, manakala wang yang disimpan mungkin akan disimpan di institusi kewangan iaitu bank.

Situasi yang sama juga berlaku pada firma, barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan telah mendapat keuntungan, dari keuntungan itu digunakan untuk dibelanjakan kepada kos input dan kos pengeluaran, dan juga keuntungan yang ada di simpankan di bank.

Di bank pula, bank akan melakukan pelaburan (I) terhadap firma, di sini juga berlakunya pergerakan wang. Jika ekonomi berjalan dengan baik, bank mendapat manfaat dengan naiknya nilai wang tempatan, dan ini akan menambahkan lagi kuantiti wang dalam negara.

Konsep Ekonomi 2 Sektor : kerajaan tidak campur tangan dalam ekonomi, dengan ini tiadanya Cukai (T) yang dikenakan terhadap keluaran barangan atau perkhidmatan.

p/s : Keluk ekonomi 2 sektor akan buat kemudian..

Tiada ulasan: