Rabu, 5 Ogos 2009

konsep persilangan DD dan SS

Keluk Permintaan Bersilang Dengan Keluk Penawaran

Huraian : Harga keseimbangan berlaku apabila keluk permintaan DD dan keluk penawaran SS bersilang di titik E. Dengan harga kesimbangan ialah P0 dan kuantiti keseimbangan ialah Q0. Apabila harga meningkat ke P2,kuantiti diminta Q2 dan kuantiti ditawarkan Q1, keadaan ini berlakunya lebihan penawaran sebanyak Q1-Q2, ini mendorong untuk harga turun sehinggalah mencapai harga keseimbangan di titik E. Sebaliknya jika harga menurun kepada P1,kuantiti diminta Q1 dan kuantiti ditawarkan Q2, keadaan ini berlakunya lebihan permintaan sebanyak Q1-Q2, ini mendorong untuk harga naik sehinggalah mencapai harga keseimbangan di titik E.

Konsep : keluk permintaan merupakan pengguna,manakala keluk penawaran merupakan pengeluar. Permintaan dan Penawaran seharusnya mempunyai keseimbangan di mana ia akan bersilang di titik E. Permintaan oleh pengguna tidak akan tercapai jika Penawaran oleh pengeluar tidak seimbang dengan Permintaan, begitu jugalah jika Penawaran oleh pengeluar tidak akan tercapai jika Permintaan oleh pengguna tidak seimbang dengan Penawaran.

Sebab : keluk dalam rajah menunjukkan prestasi Permintaan dan Penawaran dalam sesuatu perniagaan. Ia adalah penting bagi memastikan sesuatu perniagaan itu berada dalam rentak persekitaran, dimana Permintaan seimbang dengan Penawaran. Dengan ini perniagaan dapat berlangsung dengan jangka masa yang lama tanpa ada kesilapan dari segi Permintaan dan Penawaran. Jika Permintaan meningkat, Penawaran juga akan meningkat, ini akan berlakunya keuntungan kepada perniagaan tersebut. Sebaliknya jika Penawaran meningkat, tetapi Permintaan menurun, ini akan berlakunya kerugian kepada perniagaan tersebut.

p/s : ini hanyalah nota saya, untuk memastikan saya ingat akan konsep ini.. sekian.. :D

1 ulasan:

Sitti Nurarthirah berkata...

ya allah!
sumpah pening!