Isnin, 1 Mac 2010

Penerbitan Keluk SS Firma dan Industri Jangka Pendek


E Firma jangka pendek mungkin berada dalam keadaan :

- Untung Normal (pulang modal)
- Untung Lebih Normal (untung)
- Untung Kurang Normal (rugi)


Penerbitan Keluk SS Firma Jangka Pendek

Huraian :

(a) Jika harga pasaran pada tingkat harga P1, firma mencapai keseimbangan apabila MC = MR iaitu pada titik E1, dengan harga P1 dan keluaran Q1. Pada E1, firma mencapai syarat minimum untuk teruskan operasi, apabila AR = AVC.

(b) Jika harga pasaran pada tingkat harga P2, firma mencapai keseimbangan pada titik E2, iaitu pada harga P2 dan keluaran Q2. Pada E2, firma mengalami untung kurang normal, apabila AR lebih kurang daripada AC.

(c) Jika harga pasaran pada tingkat harga P3, firma mencapai keseimbangan pada titik E3, iaitu pada harga P3 dan keluaran Q3. Pada E3, firma mengalami untung normal (pulang modal), apabila AR = AC.

(d) Jika harga pasaran pada tingkat harga P4, firma mencapai keseimbangan pada titik E4, iaitu pada harga P4 dan keluaran Q4. Pada E4, firma mengalami untung lebih normal, apabila AR lebih besar daripada AC.

(e) Titik-titik keseimbangan yang terletak di sepanjang keluk MC bermula dari E1 hingga E4 menunjukkan hubungan antara tingkat kuantiti yang sanggup ditawarkan oleh firma pada pelbagai tingkat harga seperti di rajah di atas.

(f) Apabila kesemua keluk anjal sempurna MR disambungkan, maka akan wujud keluk penawaran yang menaik dari kiri ke kanan, keluk yang selaras dengan hukum penawaran yang menyatakan hubungan langsung/positif antara harga dengan tingkat keluaran yang sanggup ditawarkan oleh firma. Contohnya, apabila harga turun dari P3 kepada P1, maka kuantiti turut turun daripada Q3 kepada Q1.


p/s : tahniah kepada kak fathiah kerana mendapat cgpa 3.78 dalam stpm 2009.

Tiada ulasan: