Isnin, 3 Mei 2010

Pasaran Oligopoli


merupakan struktur pasaran yang mempunyai beberapa firma besar yang menghasilkan keluaran yang berbeza.

Ciri-ciri :-

(a) Terdapat Beberapa Firma Yang Saling Bergantung
- tindakan sebuah firma akan beri kesan kepada pasaran dan setiap firma relatif. Oleh itu, sesuatu tindakan firma lain akan mempengaruhi keuntungan firmanya.

(b) Keluaran Merupakan Pengganti Hampir atau Homogen
- keluaran dapat diganti dengan mudah antara satu sama lain. Contohnya pasaran oligopoli ialah rokok, petrol dan perkhidmatan telekomunikasi.

(c) Kuasa Mempengaruhi Pasaran
- mampu pengaruhi tingkat harga pasaran bergantung kepada kerjasama antara firma.
- jika sebuah firma menurunkan harga, maka firma lain juga akan menurunkan harga, dan sebegitulah sebaliknya.

(d) Terdapat Halangan Memasuki Industri
- terdapat sekatan yang dikenakan oleh undang-undang, ekonomi mengikut bidangan, dan milikan sumber semula jadi.

(e) Persaingan Bukan Harga
- selain bersaing dari segi harga, firma dalam oligopoli juga bersaing dari segi iklan, promosi, pembungkusan dan tawaran hadiah untuk meningkatkan jualannya.


p/s : ada persamaan antara ketiga-tiga pasaran sebelum ini.

Tiada ulasan: