Isnin, 10 Mei 2010

Penentuan Tingkat Upah Dalam PPS


- dalam PPS terdapat bilangan buruh dan firma yang banyak.
- masing-masing adalah bersifat penerima pasaran yang telah ditetapkan.
- keluk SS pasaran buruh diperoleh daripada campuran secara mendatar semua keluk SS buruh individu pada pelbagai tingkat upah dan berbentuk cerun ke atas dari kiri ke kanan yang bersifat positif.
- keluk DD pasaran buruh diperoleh daripada campuran secara mendatar semua keluk DD buruh individu (MRP) pada pelbagai tingkat upah dan berbentuk cerun ke bawah dari kiri ke kanan yang bersifat songsang.

Penentuan Tingkat Upah Dalam PPS

Huraian :

(a) keseimbangan tingkat upah pasaran tercapai apabila keluk permintaan buruh (DL) bersilang dengan keluk penawaran buruh (SL) di titik E1 dengan tingkat upah ialah W1 dan kuantiti buruh B1. Firma menerima tingkat upah pasaran, ini ditunjukkan oleh keluk penawaran firma atau MCL1 (kos sut buruh) =ACL1 (kos purata buruh) yang berbentuk anjal sempurna pada tingkat upah W1.

(b) kenaikan daya pengeluaran sut menyebabkan keluk DL beralih dari DL1 kepada DL2, keseimbangan tingkat upah pasaran baru tercapai di titik E2 dengan tingkat upah ialah W2 dan kuantiti buruh B2. Firma menerima tingkat upah pasaran, ini ditunjukkan oleh keluk penawaran firma atau MCL2=ACL2 yang berbentuk anjal sempurna pada tingkat upah W2.

(c) andaikan daya pengeluaran sut merosot menyebabkan keluk DL beralih dari DL1 kepada DL3, keseimbangan tingkat upah pasaran baru tercapai di titik E3 dengan tingkat upah ialah W2 dan kuantiti buruh B3. Firma menerima tingkat upah pasaran, ini ditunjukkan oleh keluk penawaran firma atau MCL3=ACL3 yang berbentuk anjal sempurna pada tingkat upah W3.

(d) keseimpulannya, firma dalam PPS akan menerima tingkat upah yang telah ditetapkan oleh pasaran. Ini ditunjukkan oleh keluk penawaran buruh atau keluk kos sut buruh (MCL) dan keluk kos purata buruh (ACL) yang berbentuk anjal sempurna iaitu MCL=ACL=W.


p/s : konsep keluk serupa dengan tajuk permintaan firma dan hasil dalam bab 7.

Tiada ulasan: