Isnin, 19 April 2010

Kebaikan dan Keburukan Pasaran Persaingan Bermonopoli


KEBAIKAN

(a) Pengguna Mempunyai Banyak Pilihan
- firma menghasilkan barang penganti hampir dari segi harga dan kualiti tapi masih mempunyai fungsi yang sama.

(b) Agihan Pendapatan Yang Setara
- disebabkan oleh firma dalam jangka panjang hanya peroleh untung normal.

(c) Kebaikan Pengiklanan
- dapat menurunkan kos purata keluaran.
- pengguna dapat menikmati lebih banyak barang dengan harga yang lebih rendah.


KEBURUKAN

Keluk Monopolistik Jangka Panjang

(a) Pembaziran Kapasiti
- pembaziran kapasiti sebanyak Q1-Q, kerana output dikeluarkan pada AC yang sedang menurun dan bukannya pada AC min.

(b) Tidak Cekap Peruntukan
- kerana output dikeluarkan pada P > MC.

(c) Perkembangan Teknologi yang Lambat
- keadaan firma jangka panjang yang hanya untung normal, tidak menggalakkan R&D.

(d) Keburukan Pengiklanan
- menaikkan kos pengeluaran firma dan mungkin kos ini ditanggung oleh pengguna melalui tingkat harga yang tinggi.


p/s : apabila ingin melihat keburukan, lihat keluk jangka panjang.

Tiada ulasan: